« Przejdź do strony głównej

Jesienią w naszych w lasach zaczynają pojawiać się grzyby. Dorodne prawdziwki, małe pomarańczowe kurki, podgrzybki i maślaki to prawdziwe skarby potrafiące zamienić najprostszy obiad w wykwintne danie.

Specjaliści do spraw żywienia spierają się o wartości odżywcze grzybów. Jedni twierdzą, że składają się one prawie wyłącznie z wody i mogą stanowić tylko aromatyczny dodatek do potraw. Inni zaś uznają grzyby za bardzo wartościowe składniki pokarmowe. My polecamy grzyby i uważamy, że są świetnym, zdrowym i wzbogacającym składnikiem naszej codziennej diety!


Czy warto jeść grzyby?

Nie da się ukryć, że świeże grzyby są dostępne przez bardzo krótki czas w roku. Dlatego też warto z nich korzystać! Co do wartości odżywczej grzyby są bardzo nisko kaloryczne, więc dobre dla odchudzających się, a ponadto mają tak dużo smaku, że skutecznie „oszukują” nasz organizm, który syci się ich małą ilością. Warto zbierać młode grzyby, gdyż zawierają one więcej białka. – zauważa Beata Prusińska, dietetyk Naturhouse.

Składniki mineralne zawarte w grzybach to przede wszystkim wapń, fosfor i żelazo, które wspomagają gospodarkę mineralną kości. Ponadto w grzybach znajdziemy bogactwo witamin z grupy B, witaminę PP i C oraz kwas foliowy. Pomarańczowe gatunki grzybów np. kurki zawierają także ważną witaminę A. – dodaje dietetyk Naturhouse. Ciekawym zjawiskiem jest występowanie w niektórych gatunkach grzybów (pieczarki, borowiki, kurki) witaminy D, gdyż witamina ta jest obecna poza tym tylko i wyłącznie w produktach odzwierzęcych, a prawidłowe stężenie jej w osoczu wpływa pozytywnie nie tylko na kości, ale także na odporność, gospodarkę hormonalną, elastyczność naczyń krwionośnych itd.

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Często słyszymy, że grzyby są ciężkostrawne. Czy to prawda? Duża zawartość nierozpuszczalnej w soku żołądkowym chityny może powodować, że grzyby dłużej się trawią. Jednak ta ciężkostrawność częściej wynika z dodatków, których używamy do przygotowywania potraw z grzybów. Kto z nas nie lubi podsmażonych na masełku rydzów lub uprażonych w śmietanie kapeluszy borowików? A to właśnie te dodatki powodują uczucie ciężkości w żołądku. Równie smaczne potrawy, pełne wartości odżywczych i zdecydowanie lżejsze można przygotować z ograniczeniem tłuszczów zwierzęcych. – podpowiada dietetyk Beata Prusińska. Wypróbuj propozycje dietetyka Naturhouse!


Grzyby duszone w sosie własnym z ziołami

Składniki:

  • 0,5kg grzybów (prawdziwki, podgrzybki, maślaki)
  • zioła: rozmaryn, tymianek, cząber
  • pół szklanki mleka
  • sól i pieprz
  • pół łyżki oleju roślinnego

Przygotowanie:

Grzyby należy najpierw dokładnie umyć i obrać, sprawdzić czy nie są robaczywe. Następnie pokroić na dosyć duże kawałki aby nie rozpadły się w trakcie duszenia. Olej roślinny rozgrzać w rondlu, wsypać pokrojone grzyby i od razu posolić aby wypuściły wodę. Gotować na małym ogniu aby zbędna woda odparowała a grzyby zmiękły. Dodać świeże posiekane zioła, oraz bardzo dużą ilość pieprzu i stopniowo dolewać mleka. Dusić pod przykryciem kilka minut.


Kurki z czarną soczewicą:

  • 250g czarnej soczewicy ugotowanej „al dente”
  • 200g kurek dokładnie oczyszczonych z piachu
  • jedna duża cebula
  • szklanka bulionu warzywnego lub grzybowego
  • pęczek pietruszki
  • sól  i pieprz
  • łyżka oleju roślinnego

Kurki pokroić na dosyć duże kawałki aby ich smak był mocno wyczuwalny. Cebulę pokroić w drobną kosteczkę i zeszklić na oleju. Dodać pokrojone kurki i smażyć 3 minuty na małym ogniu, następnie wsypać soczewicę. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać. Do potrawy dolać bulion i dusić na małym ogniu. Dodać pieprz i sól do smaku. Pietruszkę drobno posiekać, pół pęczka dodać do dania i wymieszać dusić jeszcze kilka minut. Gotową potrawę posypać świeżą pietruszką.

Pamiętaj!

Aby zbierać grzyby jadalne i uniknąć groźnego w skutkach zatrucia, należy zapoznać się najpierw z atlasem grzybów, a nasze zbiory skonsultować ze specjalistą z lokalnego oddziału Sanepidu.

 


 

Konsultacja dietetyczna

mgr Beata Prusińska

dietetyk kliniczny
dietetyk Naturhouse