« Przejdź do strony głównej

Nie od dziś wiadomo, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Po nocy organizm potrzebuje paliwa do „rozruchu”. To ma być motor, który napędzi metabolizm na cały długi dzień – podpowiada dietetyk Naturhouse, Beata Prusińska. 8 listopada obchodzony jest Dzień Zdrowego Śniadania. To doskonała okazja, żeby odpowiedzieć sobie szczerze na kilka pytań dotyczących tego posiłku.


Kiedy najlepiej jeść śniadanie?

Powinniśmy je zjadać do godziny po przebudzeniu. Zdrowy i pełnowartościowy posiłek da nam energię na cały poranek, dostarczy składników odżywczych oraz pobudzi nasz umysł do pracy. Niektórzy z nas w ogóle zapominają o śniadaniu, zastępując je kubkiem kawy. Niestety pomijając śniadanie narażamy się na spowolnienie metabolizmu, dekoncentrację i rozdrażnienie w ciągu dnia.


Jakie produkty wybierać?

Nie na darmo mówi się: "śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, kolację jak żebrak". Pierwszy posiłek powinien być bogaty i urozmaicony, dobrze również, aby był ciepły. – radzi dietetyk – Powinien zawierać węglowodany złożone, pochodzące z kasz czy płatków zbożowych (zwróćmy uwagę, aby nie były to płatki typu „błyskawiczne”) lub pełnoziarnistego pieczywa, a oprócz tego nabiał i warzywa. Z kolei do picia wybierajmy wodę, świeże soki bądź herbaty ziołowe. Odpowiednia będzie również czarna herbata. Jeśli decydujemy się na kawę, spróbujmy tej zbożowej i dodajmy do niej mleka.


Czy można jeść śniadanie „na słodko”?

Po płatki z mlekiem, drożdżówkę z dżemem lub pączek mogą sięgać osoby zdrowe, które nie mają problemów natury hormonalnej, szczególnie jeśli chodzi o wydzielanie insuliny. Najlepiej jednak wybierać produkty niesłodzone, bogate w białko i błonnik, który zapewni uczucie sytości na dłuższy czas. Doskonałym wyjściem będą zatem płatki owsiane lub zbożowe z mlekiem oraz orzechami i sezonowymi owocami. Dobrym pomysłem jest również przygotowanie zupy mlecznej.  

Propozycja zdrowego śniadania: Jajecznica z warzywami


Składniki:

  • 1/3 papryki
  • 1/2 pomidora
  • 1 jajko
  • 1 białko
  • 1/4 szklanki mleka
  • łyżeczka oliwy
  • sól i pieprz
  • grzanki razowe Fibroki (dostępne w sieci Centrów Dietetycznych Naturhouse)

Przygotowanie:

Paprykę oczyścić z gniazd nasiennych i razem z pomidorem pokroić w cienkie paski. Oba składniki podsmażyć na łyżeczce oliwy. Po 2-3 minutach wbić jajko, dodać białko i podlać mlekiem. Wszystko razem wymieszać. Trzymać na ogniu co jakiś czas mieszając, aż całość nabierze odpowiedniej konsystencji. Na końcu oprószyć solą i pieprzem. Podawać z wysokobłonnikowymi grzankami Fibroki.

 

Zobacz więcej propozycji pysznych i zdrowych śniadań>>