bmi ppm

Tak Nie

bmippm

Oblicz wskaźnik
masy ciała( BMI )podstawowej przemiany materii ( PPM )

Wiek
Waga
kg
Wzrost
cm
175 176 178 179 180 181 182 183 184 185 186

Test nawyków

  • Czy zjadasz 5 posiłków dziennie?
  • Czy uważasz, że Twoje posiłki są zdrowe i lekkostrawne?
  • Czy wypijasz przynajmniej 1,5 litra wody mineralnej dziennie?

Wynik Twojego Testu

20.41

  • niedowaga
  • waga prawidłowa
  • nadwaga
  • otyłość

Zdrowie - herosi w kuchni

Mają nas ratować niczym mityczni albo filmowi superbohaterowie: poprawiać samopoczucie i humor, dodawać sił, wydłużać życie. W przeciwieństwie jednak do Herkulesa czy Batmana zawsze są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy sięgnąć do lodówki albo na półkę w kuchni.

 

SUPERFOODS TO PRODUKTY NATURALNE, NIEPRZETWORZONE, MAJĄCE SZCZEGÓLNE WARTOŚCI ODŻYWCZE, KTÓRE NA STAŁE POWINNY SIĘ ZNALEŹĆ W DIECIE. Ich lista jest długa i otwarta, a badacze stale dodają do niej nowe rodzaje pożywienia o wyjątkowych właściwościach. Tym, co je łączy, jest bogactwo witamin (w tym antyoksydantów), kwasów omega-3 i omega-6, mikroelementów. Najbardziej znane superfoods o takich właściwościach to: nasiona chia, jagody goji i açai, quinoa, aloes, algi, w tym spirulina, a także maca i miód manuka.

 

LOKALNI BOHATEROWIE

Same egzotyczne nazwy? Niestety, superżywność kojarzy się przede wszystkim z niezwykłymi produktami, które pochodzą z Dalekiego Wschodu (jak jagody goji), Ameryki Południowej (jak maca, quinoa czy açai) albo z jeszcze dalszych zakątków globu, bo miód manuka przywędrował aż z Nowej Zelandii. Tymczasem można być zdrowym, nie tylko sięgając po dość kosztowne produkty z innych kontynentów. W Polsce też wraca do łask wyjątkowe jedzenie, doceniane kiedyś przez naszych pradziadków. Ostatnio triumfy święci jarmuż, czyli jedna z najzdrowszych roślin świata. To bogate źródło witamin C i A, a więc silnych antyoksydantów, a także witaminy K, która korzystnie wpływa na zdrowie kości. Jarmuż działa przeciwzapalnie  i przeciwnowotworowo, chroni przed chorobami serca. Aby zachował swoje właściwości, nie może być gotowany zbyt długo – najlepiej go blanszować albo przyrządzać na parze (maksymalnie cztery minuty). Warzywo doskonale sprawdza się także w koktajlach. Warto też wprowadzić do diety kuzynów jarmużu, czyli brokuły, również zaliczane do grona superfoods.

 

NA SUROWO I Z BECZKI

Inne rodzime superfoods to czosnek i cebula, czyli naturalne produkty o działaniu antybakteryjnym. To zasługa allicyny, związku chemicznego, który uwalnia się po pokrojeniu lub posiekaniu tych warzyw. Szczególnie cenny dla zdrowia jest czosnek, bo obniża poziom cholesterolu we krwi, działa przeciwzapalnie, zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów. Dobrze byłoby codziennie zjadać ząbek czosnku, np. dodawać go do sosu do sałatek. Cebula natomiast wzmacnia odporność organizmu, usuwa nadmiar wody z tkanek, reguluje pracę jelit. Od dawna była stosowana jako antidotum na przeziębienie i kaszel. Olejki lotne ze związkami siarki zawarte w cebuli pomagają w leczeniu kataru i wzmacniają górne drogi oddechowe, dlatego nie należy się bać  nieprzyjemnego zapachu. Warzywo najlepiej jeść na surowo.

Doskonałe właściwości odżywcze mają też kiszone warzywa. To źródła probiotyków, które wspomagają florę bakteryjną jelit. A jak już powszechnie wiadomo, to w jelitach zaczyna się nasze zdrowie – nawet najbardziej odżywcze składniki nie zadziałają, jeśli nie będą odpowiednio wchłaniane. Dodatkowym atutem kiszonek

jest wysoka zawartość witaminy C. Nieprzypadkowo nasze babcie czy prababcie kisiły na zimę w beczkach kapustę, która potem chroniła domowników przed chorobami. I choć mroźna pora roku dawno już za nami, warto sięgać po kiszonki również wiosną, zwłaszcza że są o wiele zdrowsze niż nowalijki (często zanieczyszczone nawozami sztucznymi). Oprócz kapusty superproduktem jest kiszony sok z buraków. Można pić go w formie rozcieńczonej albo stosować do barszczu, a warzywa wykorzystać do sałatek.

 

ZIARNA NA ZDROWIE

Oprócz warzyw możemy pochwalić się w Polsce zdrowymi kaszami. Ich królową jest kasza jaglana. To jedyny produkt zbożowy o właściwościach zasadotwórczych, który idealnie wspomaga odkwaszanie organizmu (może być podstawą wiosennego detoksu), działa przeciwzapalnie i przeciwwirusowo (stanowi więc znakomity lek na przeziębienie). Jest bogata w witaminy z grupy B i nie zawiera glutenu. Mało wyrazisty smak kaszy można ożywić, dodając do niej rozmaite przyprawy, warzywa czy – w wersji na słodko – owoce i bakalie.

Warto też sięgać po nasiona, np. siemię lniane, które jest bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę E, mikroelementy, białko. Doskonale wpływa na stan skóry i naczyń krwionośnych, działa osłonowo

na przewód pokarmowy, jest źródłem błonnika. Siemię stanowi dużo tańszy zamiennik dla nasion chia. Zawarte w nim substancje łatwo się utleniają, dlatego najlepiej kupować ziarna w całości i mielić bezpośrednio przed użyciem, a następnie dodawać do płynnych pokarmów, np. koktajli, jogurtów, zup lub posypywać nimi sałatki.

 

PŁYNNE ZŁOTO

Jednym z najzdrowszych olei, zaliczanych do superfoods, jest tłoczony na zimno olej lniany. Zawiera bogactwo kwasów omega-3, wspomaga pracę mózgu i układu sercowo-naczyniowego, działa przeciwrodnikowo. Jest bezpieczny nawet dla osób ciężko chorych, w tym na nowotwory. Równie bogaty w składniki odżywcze jest tłoczony na zimno nierafinowany olej rzepakowy. Działa antyoksydacyjnie, ogranicza wchłanianie cholesterolu, zawiera kwasy omega-3 i omega-6 w idealnej proporcji 2:1. Tak dobrego bilansu nie ma nawet oliwa z oliwek.

Polska może pochwalić się jeszcze jednym rodzajem płynnego złota, oczywiście w wersji super. Chodzi rzecz jasna o miody. Te pochodzące z rodzimych pasiek są o wiele tańsze niż manuka, a doskonale wpływają na zdrowie. Wspomagają regenerację organizmu, działają bakteriobójczo, wiążą toksyny, zawierają  mikroelementy, takie jak żelazo czy magnez. Tracą jednak swoje właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni C, dlatego najlepiej jeść je solo albo dodawać np. do kanapek czy serów, a jeśli do herbaty – to tylko ostudzonej.

Polskich superfoods, jak widać, jest sporo i można z łatwością oprzeć na nich zbilansowaną dietę. Bo oprócz opisanych produktów mamy ryby słodkowodne, bogate w witaminę C owoce, jak aronia czy rokitnik, a nawet takie na nowo odkrywane tradycyjne specjały jak sok z brzozy (stosowany w medycynie ludowej jako środek przeciwnowotworowy!). Te produkty spożywane regularnie zadziałają równie dobrze jak egzotyczne. Co więcej, mają nad nimi niezaprzeczalną przewagę – są prawdziwie ekologiczne, bo kupowane często wprost od rolnika,

bez zbędnych opakowań i dalekiego transportu. Są też o wiele tańsze, więc można je na stałe wprowadzić do jadłospisu. To bardzo ważne, bo tylko produkty spożywane regularnie, przy rezygnacji z fast foodów i słodyczy, a w połączeniu z odpowiednią ilością wody i aktywnością fizyczną, ze zwykłej żywności zmieniają się w naszej kuchni w superbohaterów.

EKSPERT RADZI
mgr Dominika Sikora
dietetyk Naturhouse

DOBRE, BO POLSKIE

Superfoods to kategoria produktów o wyjątkowych prozdrowotnych właściwościach. Swoją uwagę powinniśmy skupić na rodzimych wyrobach, które w niczym nie ustępują tym egzotycznym. Polskie superfoods przede wszystkim nie tracą swoich wartości odżywczych w trakcie długiego transportu, nie muszą być utrwalane środkami chemicznymi, które warunkują ich przetrwanie, ani nie są tak drogie jak te zagraniczne. Rosną w naszej strefie klimatycznej, więc są dla nas idealne. Wystarczy łyżka posiekanej natki pietruszki, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Z kolei czosnek nie tylko wzmocni odporność, ale złagodzi także ból głowy. Korzystajmy z polskich superfoods jak najczęściej!

Czy wiesz, że…

Jarmuż, odmiana kapusty o długich, pomarszczonych liściach, to jedna z najzdrowszych roślin świata. Jej wartości odżywcze i właściwości zdrowotne były doceniane już w starożytności. Jest źródłem witamin C, A i K, a także skarbnicą białka i błonnika. Jarmuż działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo, chroni przed chorobami serca. Zawarty w nim potas i wapń regulują ciśnienie krwi.

Autor artykułu

Naturhouse

Zmień swoje życie raz na zawsze!

UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ

Gratulacje!

Zapisałeś się do newslettera. Aby mieć pewność, że otrzymasz nasze wiadomości, dodaj nas do swojej książki adresowej. Aby zrezygnować z otrzymywania od nas wiadomości e-mail, wystarczy kliknąć łącze anulowania subskrypcji widoczne w dolnej części wszystkich wiadomości.