bmi ppm

Tak Nie

bmippm

Oblicz wskaźnik
masy ciała( BMI )podstawowej przemiany materii ( PPM )

Wiek
Waga
kg
Wzrost
cm
175 176 178 179 180 181 182 183 184 185 186

Test nawyków

  • Czy zjadasz 5 posiłków dziennie?
  • Czy uważasz, że Twoje posiłki są zdrowe i lekkostrawne?
  • Czy wypijasz przynajmniej 1,5 litra wody mineralnej dziennie?

Wynik Twojego Testu

20.41

  • niedowaga
  • waga prawidłowa
  • nadwaga
  • otyłość

Zdrowie - Pierwiastek życia

ODGRYWA FUNDAMENTALNĄ ROLĘ W CODZIENNEJ DIECIE. WZMACNIA MIĘŚNIE, BUDUJE KOŚCI, KOI NERWY. MAGNEZ TO BARDZO WAŻNY MINERAŁ W LUDZKIM CIELE.

 

To jeden z najcenniejszych biopierwiastków, który znajduje się niemal we wszystkich komórkach ludzkiego ciała. Aż 60% magnezu trafia do szkieletu – reguluje on poziom wapnia w kościach i zębach, dzięki czemu zapobiega osteoporozie. Minerał ten uczestniczy w ponad 300 reakcjach enzymatycznych oraz w większości reakcji hormonalnych zachodzących w organizmie człowieka. Jako kofaktor (związek aktywujący enzymy) bierze udział w przemianach białek, węglowodanów i lipidów, a także stabilizuje kwasy nukleinowe, usprawnia przepuszczalność błon komórkowych i przewodnictwo nerwowo-mięśniowe.

Magnez odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu wielu układów i narządów, a jego niedobór może mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia. Pierwsze objawy zazwyczaj są delikatne i dotyczą mięśni, bo większość magnezu znajduje się w tkankach. Należą do nich skurcze i bóle nóg, drętwienie kończyn, drganie powiek albo tiki mięśniowe. Do wczesnych objawów można zaliczyć również zawroty i bóle głowy, utratę apetytu, nudności, zmęczenie i osłabienie organizmu, a także problemy z koncentracją. Jeśli nie wprowadzimy do diety produktów, które pomogą w uzupełnieniu niedoborów magnezu, po pewnym czasie symptomy się nasilą, pojawi się nadpobudliwość, dezorientacja, problemy z trawieniem, bezsenność, osłabienie kości, osteoporoza, miażdżyca, zaburzenia rytmu serca. Bez wystarczającej ilości tego minerału włosy staną się bardziej kruche, a także zaczną się szybciej rozdwajać na końcówkach i wypadać. Długotrwały i duży niedobór magnezu może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, w tym arytmią serca, suchością skóry, utratą wagi, permanentnym zmęczeniem, cukrzycą typu 2, częstymi infekcjami, skurczem naczyń wieńcowych, omamami, a nawet zaburzeniami osobowości.

Dobry na wszystko

Magnez to ważny regulator układu nerwowego. Uspokaja, polepsza nastrój, a nawet może być równie skuteczny w leczeniu depresji jak trójcykliczne leki antydepresyjne (według badań prowadzonych w 2008 roku na University of Maryland Medical Center). Minerał ten jest niezwykle cenny dla serca i układu krążenia – obniża poziom ciśnienia krwi, chroni naczynia krwionośne przed odkładaniem się złogów cholesterolu. Jedno z badań opublikowanych w magazynie „Atherosclerosis” pokazuje, że osoby z niskim poziomem magnezu są ponad dwa razy bardziej narażone na śmierć spowodowaną chorobami układu krążenia. Natomiast Polskie Towarzystwo Magnezologiczne dowodzi, że twarda woda, zawierająca większe ilości magnezu i wapnia, może być zdrowsza od miękkiej. Okazuje się, że w miejscach, w których występuje, mniej osób zapada na choroby układu krążenia – najlepszym przykładem są mieszkańcy Gruzji, którzy pijąc taką właśnie wodę, zdecydowanie rzadziej uskarżają się na miażdżycę i dożywają sędziwego wieku.

Pierwiastek ten jest bardzo ważny dla kobiet. Jego niedobór może poważnie zaburzyć równowagę hormonalną i być przyczyną zespołu napięcia przedmiesiączkowego. O jego odpowiedni poziom powinny zadbać przede wszystkim kobiety w ciąży, u których znacznie rośnie zapotrzebowanie na magnez. Obecność tego pierwiastka stabilizuje poziom estrogenu we krwi, a jego właściwa ilość sprzyja łagodzeniu objawów menopauzy. O jego suplementacji powinny pomyśleć też osoby roztargnione, mające kłopoty z zasypianiem, narażone każdego dnia na duży stres, a także anemicy. Bo chociaż niedokrwistość kojarzy się z niedoborem żelaza, to ważną rolę w leczeniu tej dolegliwości odgrywa również magnez. Brak tego minerału silnie odczuwają także diabetycy (magnez jest potrzebny do syntezy i wydzielania insuliny) i alergicy, zwłaszcza osoby narażone na astmę, nieżyty nosa, zapalenie spojówek oraz migreny.

Oprócz zdrowego trybu życia i zróżnicowanej diety to właśnie odpowiednia ilość magnezu może nas uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi. Naukowcy w ramach programu „The Third National Health and Nutrition Examination Survey” (NHANES III) sprawdzili w sposób prospektywny związek między spożyciem magnezu a rozwojem zespołu metabolicznego (otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia) u osób dorosłych, które cieszyły się dobrym zdrowiem. Przez 15 lat obserwowali niemal pięć tysięcy Amerykanów w wieku od 18 do 30 lat. Wyniki badania pokazały, że znaczne spożycie magnezu zmniejsza ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego aż o 31%. Im wyższa była suplementacja tym minerałem, tym utrzymywał się niższy poziom glukozy we krwi.

Po co sięgać?

Co zatem zrobić, aby na co dzień dostarczać organizmowi odpowiednią porcję tego  życiodajnego pierwiastka? Osoba dorosła do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 300-400 mg magnezu na dobę. W pierwszej kolejności trzeba więc zadbać o bogatą w warzywa, owoce, nasiona i orzechy dietę, która powinna być oparta na nisko przetworzonej żywności. Wówczas można dostarczyć organizmowi nawet 200% rekomendowanej dziennej dawki magnezu. Jakie produkty najlepiej się sprawdzą? Pierwsze miejsce bezapelacyjnie należy się łuskanym pestkom dyni, które dostarczają aż 530 mg tego minerału (w 100 g). Skarbnicą magnezu jest również kakao, nasiona słonecznika, migdały i kasza gryczana. W diecie nie powinno też zabraknąć orzechów, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych i brązowego ryżu. Na szczególną uwagę zasługują warzywa zielone, bo chlorofil, który nadaje im kolor, zawiera w swoim centrum atom magnezu. Świetnym źródłem magnezu są intensywnie zielone liście, np. szpinak, a także algi.

 

Czego unikać?

Niestety, nie wystarczy dieta bogata w magnez, ponieważ istnieje szereg czynników utrudniających wchłanianie tego pierwiastka. Koniecznie trzeba zwracać uwagę na to, aby w codziennym menu było jak najmniej produktów zawierających fosforany, związki fitynowe (np. mąka sezamowa, orzechy brazylijskie, siemię lniane, tofu, migdały, kakao, płatki owsiane, soja), szczawiany, konserwanty żywności i niezdrowe tłuszcze nasycone obecne m.in. w wędlinach i żywności przetworzonej. Przyswajanie magnezu zaburza również większa ilość wapnia, który obniża wchłaniania tego minerału. Niedobór magnezu może być też następstwem stosowania środków antykoncepcyjnych, leków moczopędnych i antybiotyków. Sprzyja mu również nadużywanie kawy i alkoholu, gdyż jest wydalany z moczem. Przyswajalność magnezu zwiększają natomiast obecne w diecie kwasy tłuszczowe nienasycone, dlatego warto jak najczęściej sięgać po oliwę z oliwek i ryby.

Jak się wspomagać?

Niestety, średnie spożycie magnezu przez Polaków nie odpowiada dziennemu zapotrzebowaniu organizmu na ten pierwiastek, a intensywny tryb życia, stres, wysiłek umysłowy i fizyczny, alkohol i spożywanie dużych ilości kawy sprawia, że potrzebujemy go jeszcze więcej. Dlatego warto uzupełniać dietę odpowiednimi suplementami. Trzeba jednak pamiętać, że magnez to makroelement, który pracuje zespołowo i do jego prawidłowego wchłaniania potrzebne są odpowiednie ilości witamin D, B1 i B6.

W centrach dietetycznych Naturhouse w całej Polsce jest dostępny preparat Magneva, który dostarcza magnez w postaci cytrynianu magnezu, a dodatkowo ma w swoim składzie witaminę B6, która wspiera jego prawidłowe wchłanianie z przewodu pokarmowego. W dodatku preparat jest w formie saszetek, które są zdecydowanie lepiej przyswajalne niż tabletki.


 

Czy wiesz, że?

Gorzka czekolada wcale nie ma tak dużo magnezu, jak nam się wydaje. Cała tabliczka z 70-procentową zawartością kakao to około 170 mg magnezu. Dodatkowo cukier osłabia jego wchłanianie. Dużo lepszym produktem, który dostarczy sporej dawki magnezu, są migdały – w 100 gramach znajduje się aż 257 mg tego pierwiastka.

 


Domowa nutella


Składniki

  • ¾ szklanki ziaren słonecznika
  • 2 czubate łyżki kakao
  • ¼ szklanki wody
  • ½ szklanki daktyli
  • 1 łyżka oleju kokosowego


Przygotowanie

Słonecznik prażymy na patelni. Daktyle gotujemy w szklance wody. Odcedzamy i wszystkie składniki wkładamy do blendera. Miksujemy na gładką masę.

Autor artykułu

Naturhouse

Zmień swoje życie raz na zawsze!

UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ

Gratulacje!

Zapisałeś się do newslettera. Aby mieć pewność, że otrzymasz nasze wiadomości, dodaj nas do swojej książki adresowej. Aby zrezygnować z otrzymywania od nas wiadomości e-mail, wystarczy kliknąć łącze anulowania subskrypcji widoczne w dolnej części wszystkich wiadomości.